Followers

Lagi-Lagi Salahkan Syaitan

Selalu terjadi,kita sangka lain yang jadi lain.Maka itu manusia selalu diingatkan supaya jangan kelam-kabut.Sabar dan tenang selalu.Tarik nafas panjang-panjang apabila terasa seperti hilang sabar.Jika masih rasa nak marah disuruh ambil wuduk ataupun mandi.

Tetapi itulah kita,biasanya terlupa untuk buat saranan-saranan seperti ini.Iyalah,tengah marah.Apa yang ada depan mata memang kena hempas.
Boleh,tidak ada salahnya,tetapi tahukah anda,lebih ramai orang bercerai sewaktu sedang marah berbanding sewaktu bertenang-tenang.Bertenang-tenang pasti untung,kelam-kabut dan marah-marah selalu rugi.
Kalaulah setiap pasangan yang bergaduh boleh bertenang sekejap sebelum ambil apa-apa keputusan,pasti kurang orang bercerai.Misalnya sewaktu bergaduh dan hampir sangat hendak bercerai,masing-masing relaks sekejap.Pergi ambil air dan minum,pergi ambil wuduk dan solat dua rakaat.Kalau masih nak bercerai dan bertumbuk itu kira 'patut'tetapi selalunya masing-masing akan lupa titik mula pada benang yang menyimpul.Ya tak?
Sebab itulah sewaktu marah selalu orang suruh istighfar,sebab marah datangnya dari syaitan.Syaitan dijadikan dari api,maka api pasti padam oleh air.Justeru itu padamkanlah semua kemarahan dengan mencurahkan air ke dalam tubuh (minum) atau curahkan air ke badan (wuduk/mandi).
Nak dengar satu cerita ? Ceritanya begini;Pada pukul 9.15 pagi,Kudut datang berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan sakit belakang.
Doktor : Apa dah jadi dengan belakang awak ni?
Kudut :(Sambil mengaduh dan memicit-micit belakang) Saya kerja syif malam.Bila balik rumah saya kat tingkat 3,pukul 7.45 pagi tadi,saya dengar bunyi bising kat bilik tidur.Saya syak ada orang dah tidur dengan bini saya.
Saya tengok pintu balkoni terbuka.Saya berlari ke situ,jenguk ke bawah dan nampak seorang lelaki kelam-kabut lari sambil pakai baju dan seluar.Apa lagi,saya terus angkat peti ais,campak kat lelaki tu.Tu yang saya sakit belakang sampai sekarang ni doktor.
Doktor mengangguk.Tapi belum sempat dia periksa belakang Kudut,tiba-tiba seorang lelaki bernama Chet meluru masuk ke bilik rawatan.Keadaan Chet nampak serius,macam baru lepas dilanggar kereta.
Doktor :Uih,ingatkan pesakit yang saya tengah periksa ni dah teruk,tapi awak ni lagi teruk.Apa dah jadi dengan awak?
Chet :Saya baru dapat kerja selepas lima tahun menganggur.Hari ini saya kena laporkan diri kat tempat kerja baru saya tu.Tapi malam tadi saya lupa nak set jam loceng.Biasalah orang bujang,terlajak,saya terlambat bangun.Tengah saya berlari ke stesen bas sambil pakai baju dan seluar,tiba-tiba ada sebiji peti ais menghentam belakang saya.Aduhhhh,sakitnya.
Baru doktor hendak periksa belakangnya,seorang lagi lelaki menyerbu masuk.Namanya Don,keadaannya lebih teruk daripada Chet dan Kudut,jalan terhuyung-hayang,satu badan penuh lebam dan benjol.
Doktor :Laaa,apa pasal pulak ni?
Don :Saya nyorok dalam satu peti ais.Tetiba ada orang campak peti ais tu ke bawah dari tingkat tiga !!! Adoiii !!!!.......

Album Saye..

My Princess

Terdapat ralat dalam alat ini
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 KEDAI ANEKA ADLINQISADAM |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.