Followers

Resepi Bahagia Dalam Hidup

Kisah ini ringkas tetapi menarik dan penuh pengajaran...

Pada suatu hari seekor keldai milik seorang petani jatuh ke dalam perigi.Haiwan itu menangis dengan keadaan yang memilukan selama berjam-jam,sementara si petani memikirkan apa yang harus dilakukannya.
Akhirnya,petani itu memutuskan bahawa haiwan itu sudah tua dan perigi juga perlu ditimbus(kerana berbahaya);jadi tidaklah berguna untuk menolng sang keldai.Dia mengajak jiran tetangganya untuk datang membantunya.Mereka mmembawa peralatan dan mulai menimbus tanah ke dalam perigi.
Pada mulanya,ketika sang keldai menyedari apa yang sedang terjadi,ia menangis penuh kengerian.Tetapi kemudian,semua orang takjub,sang keldai menjadi diam.Setelah beberapa serkup tanah lagi dituangkan ke dalam perigi,si petani melihat ke dalam perigi dan tercengang melihat apa yang berlaku.
Walaupun punggung keldai itu terus ditimpa olah tanah-tanah dan kotoran,sang keldai melakukan sesuatu yang menakjubkan.Sang keldai menggoncang-gonggcangkan badannya agar tanah yang menimpa punggungnya turun ke bawah,lalu di menaiki tanah itu.
Sementara jiran tetangga si petani terus menuangkan tanah dan kotoran ke atas belakang haiwan itu,sang keldai terus juga menggongcangkan badannya dan melangkah naik.Tidak lama kemudian,semua orang terpesona ketika sang keldai meloncat keluar dari perigi dan melarikan diri!
Kisah ini mengumpamakan bahawa kehidupan terus sahaja menuangkan tanah dan kotoran kepada kita,segala macam tanah dan kotoran.Cara untuk keluar dari 'perigi'(kesedihan,masalah,dan sebagainya)adalah dengan menggoncangkan segala tanah dan kotoran dari diri kita(fikiran dan hati kita)dan melangkah naik dari 'perigi'dengan menggunakan hal-hal tersebut sebagai pijakan.
Setiap mmasalah kita merupakan satu batu pijakan untuk melangkah.Kita dapat keluar dari 'perigi' yang terdalam dengan terus berjuang,jangan pernah menyerah!Gongcangkanlah perkara negatif yang menimpa dan melangkahlah naik! Ingatlah perkara yang boleh diamalkan untuk memperoleh kebahagiaan:

1.Bebaskan diri anda daripada kebencian.
2.Bebaskanlah fikiran anda daripada kecemasan.
3.Hiduplah sederhana
4.Berilah lebih banyak
5.Berharaplah lebih sedikit
6.Tersenyumlah

Entah ini adalah waktu kita yang terbaik atau waktu kita yang terburuk,inilah satu-satunya waktu yang kita miliki saat ini! Tangan dihulur,budi ditabur,bakti disubur....

0 ulasan:

Album Saye..

My Princess

Terdapat ralat dalam alat ini
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 KEDAI ANEKA ADLINQISADAM |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.