Followers

ADAB MELAYANI SUAMI

Suami tak lekat di rumah,ada perempuan lain,tidak dihargai serta tidak dipedulikan adalah sebahagian daripada rungutan isteri terhadap suami mereka.Kecewa,sedih semuanya diluahkan oleh pihak isteri malang ini.

Namun janganlah terus menyalahkan suami bila mereka bersikap menyakitkan hati.Mungkin ada perkara yang anda lakukan tidak memuaskan hatinya.Sebagai permulaan perhatikan layanan anda terhadap suami.Betulkah caranya?

Melayan suami ada cara-cara dan adabnya,sekiranya anda melakukannya dengan tepat,tiada alasan untuk suami membuat perangai.

Namun begitu sebagai isteri tahukah anda akan cara terbaik dan adab dalam melayani suami?Jika belum mengetahui dan memahaminya,panduan berikut mungkin boleh membantu.

1.Semasa suami bercakap hendaklah isteri diam mendengarnya.Jangan suka menyampuk dan memotong percakapannya.Apabila bercakap dengan suami pastikan anda mengucapnya dengan nada yang lemah lembut dan bukannya menengking.

2.Ada kalanya suami suka mengusik isterinya,Bila apa yang dilakukan menyentuh perasaan,janganlah cepat merajuk.Merajuk mmenunjukkan sikap kita tidak matang dan keanak-anakan,sebaliknya bersikap sporting dan tertawalah dengan usikannya.

3.Sekiranya suami marah,seeloknya isteri mendiamkan diri.Jangan amalkan sikap suka menjawab.Sikap sebegini hanya akan menambahkan lagi kemarahan suami.Jangan terkejut jika suami angkat kaki meninggalkan rumah berhari-hari atau tidak bertegur sapa dengan anda sebagai hukuman atas kedegilan anda sebagai isteri.

4.Sekiranya suami pulang sambutlah suami dengan senyuman kasih sayang dan segeralah meminta maaf.Tidak perlulah menunggu suami melutut di depan anda kerana lelaki punya egonya yang tersendiri.

5.Jika suami berhajat sesuatu,hendaklah isteri cepat bertindak.Bangun segera jika disuruh dan janganlah mmelengah-lengahkan kemahuannya sehingga mencetuskan kemarahan.Jangan sesekali mengambil sikap acuh tak acuh kemahuan suami kerana ia memberi gambaran bahawa anda tidak lagi taat kepadanya.

6.Bila kehendak suami dan anak-anak bertembung,dahulukan kehendak suami begitu juga dengan kehendak ibu dan bapa.Melayani suami memberi satu pahala yang cukup besar buat seorang isteri.

7.Sentiasa berada dalam keadaan bersih dan kemas ketika suami berada di rumah.Isteri hendaklah dalam keadaan wangi supaya suami senang memandang dan bergurau senda dengannya.Ketahuilah bahawa bergurau senda antara suami isteri juga salah satu ibadah yang diredhai Allah SWT.

8.Hendaklah memasak mengikut kesukaan suami dan bukan mengikut selera isteri.Kalau suami suka makan kari janganlah kita menghidangkan ikan masak asam pedas untuk santapannya.Suami akan gembira sekiranya seleranya ditepati.Selain itu pepatah inggeris ada menyebut,'a way to win a men hearts is through ist stomach'.

9.Mintalah izin terlebih dahulu sebelum menggunakan harta suami baik kereta mahupun wang yang diberikan.Jangan amalkan sikap guna dulu beritahu kemudian.

10.Apabila pakaian suami koyak atau tercabut butangnya hendaklah segera dijahit.Jangan biarkan suami terus memakai baju yang terkoyak kerana ia akan memberi petanda anda bukan isteri yang pandai mengurus suami.Selain itu jahitlah dengan cantik dan kemas kerana ia juga melambangkan peribadi anda.Semua suami akan berasa bangga kalau pakaiannya dijahit sendiri oleh isterinya.

11.Bila misai atau janggut suami kelihatan panjang,segeralah memotongnya,paling tidak ketiplah kuku suami.Pilihlah hari yang terbaik iaitu hari Isnin,Khamis dan Jumaat.

12.Janganlah membuat perkara yang boleh membebankan atau menyusahkan hati suami antaranya seperti menambah hutang di kedai perabot ataupun bergaduh dengan jiran.Sebaliknya lakukan sesuatu yang boleh menenangkan hati suami seperti menjaga anak dan rumah tangga dengan baik dan teratur.

13.Hargailah pemberian suami walaupun ia cuma hadiah yang kecil.Jangan menyepahkan barang yang telah diberikan olehnya kerana ia boleh membuat suami berkecil hati.Meskipun anda tidak menyukai apa yang diberikan terima dan simpanlah sebaik mungkin.Setiap pemberian itu ada nilainya yang tersendiri.

14.Sentiasa sediakan barang-barang keperluan suami di dalam poket baju atau seluarnya seperti sikat dan sapu tangan.Tidak menjadi kesalahan seandainya suami menolak persediaan tersebut tetapi sekurang-kurangnya sediakanlah apa yang dirasakan perlu buat suami.

15.Tunjukkan wajah yang ceria dan senyuman yang manis ketika suami pulang dari bekerja.Walaupun anda juga kepenatan bekerja,tapi tiada susahnya untuk menghadiahkan suami senyuman.Senyum seorang isteri sedikit sebanyak mampu mengurangkan keletihannya.

16.Air minuman suami hendaklah sentiasa disiapkan walaupun sekadar air sejuk.Jangan tunggu suami minta,sebaiknya hidangkan terus buat suami sebaik dia pulang ke rumah.Lebih elok sediakan air kegemarannya seperti kopi tongkat ali ataupun teh.

1 ulasan:

Nad berkata...

layanan terbaek camne pon.. kalu laki gatal.. sti cari pompan lain..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Album Saye..

My Princess

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 KEDAI ANEKA ADLINQISADAM |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.